Marevan-lääkitys

Avoin keskustelu omaishoidosta, omaishoidon tuesta yms. asioista

ViestiKirjoittaja Hanski » 30 Maalis 2008 21:30

Moro!
Olen jo näin pitkälle sivustojen lukemisessa ehtinyt. Olisko ollut Raijana kun taiteil ton marevan kanss, jos en väärin muist? Minull oo ollu Marevan käytöss vajaat 7v. jatkuvan, täll hetkell mennee 27/vk ja kesäll se sitt nosteta, ku tulee toi kanikaus, Marevan opas on poikaa!
Somakist sen verra ett todell kallist, hae poliklinikka sivuilt lanso tai jottain vastaavii, mutt kysell lääkäritt ensteks reseptii, kokkeiluu varte.
Pist listahan toi b12 vitamiini ku seuraava kerr meet labra.
T. Hanski (juniori)
Hanski

ViestiKirjoittaja Raija » 30 Maalis 2008 21:55

Tuli veritulppa kinttuun ja siksi jouduin Marevaan. Piti olla 3 kk, mutta on jo viisi kulunut. Perjantaina taas on labra, jospa pääsisin eroon, kun on noita muitakin lääkkeitä. ihan tarpeeksi. Mulla on se punainen Marevan, siis vahvempi. Mitä tuo B12 vitamiini kertoo??

Mulla ei ole se Somac, vaan Omeprazol, Se ei ole kovin kallista, mutta tehokas on ollut. Sitä syön koko loppuikäni ilmeisesti.Kolesterolilääkityskin oli vuosi sitten pakko ottaa, kun se on perinnöllinen juttu mulla, ei auttanut mitkään ruokaremontit.
Ottaa päähän nuo lääkkeet, kun tulee jotain uutta, niin on kova yhteensovitus, siinä tuo Mareva on eniten tarkkailtava.

Muuten Uti. Kuukausi vaihtuu taas ja pallukoita tarvittais.

Onhan se meidän painonvartiointi vielä käynnissä? Vasta on kolme kuukautta täynnä ja "rantakuntoon" on vielä pari kk jäljellä.Mulla on kyllä nyt ollut etua tästä flunssan ärsyttämästä astmasta, kun mikään ruoka ei oikein maistu miltään. Muuten se alkaa kanssa ottamaan päähän, kun henki vinkuu välillä, niin kuin hirressä riippuisi.Juuri kun kuvittelee, että helpottaa, tulee pieni ärsytys ja taas palataan yskään ja hinkunaan.On jo piippujakin rivissä, kun uusia on lisätty. :(
Päivä kerrallaan
Raija
Kokenut foorumilainen

ViestiKirjoittaja Mato » 31 Maalis 2008 08:09

Hanski kirjoitti:Moro!
Olen jo näin pitkälle sivustojen lukemisessa ehtinyt. Olisko ollut Raijana kun taiteil ton marevan kanss, jos en väärin muist?

Hakua jos käyttää, niin saattaapa löytää esim. seuraavan linkin, missä Raijana on aiheesta kirjoitellut.

http://www.omaishoitaja.fi/viewtopic.ph ... areva#3060
Mato

ViestiKirjoittaja Hanski » 01 Huhti 2008 21:40

Mitä tuo B12 vitamiini kertoo??

Moro!
Nyt pistit pahan, mutt kattel tuolt tohtiri.fi sivuilta. Mull tull vaa mieälle ku mull on marevan ja b12 alhaall ollu jo pidemmä aikk. Mull on 4 kaverii joill sama jutt. Kaikill meill maha prakaa, mareva ja cohemin.
Tarkoitukseni ei ole pelotella vaan antaa vinkkejä.

Marevanist se verra ett mä syöän 81 mg/vk eli mull on sinisii 27kpl/vk. Kun kysyin lekurilt ett kuis kaua näitt sitt pittää syöär niin lekur katto mua hetke aikk ja sano sitt nii kaua ku elät. Napapiikit oli munst paljon reilumpii, kun täll hetkell ei tier kuis paljo mahast ja suolest sitt imeytyy, ain välill ollaa k-piikilll.

Matoll ja Utill kiitokset vinkeistä, kait mä sitt joskus tään masiinan kanss tuun toimee. Tää masiina on iha tutt mut näide sivuje käytt on opetteluje all. Ja ku mä tuli tähä keskustelu vähäse jälk junass nii vähä aik kestä ett oppi kuk kuki o.
T. Hanski (juniori)
Hanski

ViestiKirjoittaja Raija » 01 Huhti 2008 22:02

Miksiköhän sulla on sininen Marevan, kun annos kuitenkin on noinkin suuri. Punainenhan on puolet voimakkaampaa.Otan nyt kahtena päivänä kokonaisen ja sitten 1 pv puolikas jne.Mulle kyllä luvattiin, että pääsen niistä eroon, kunhan on varmistunut, ettei veri sakene liikaa.Siksi elän toivossa, kun selkävikaani on ostettuna hyvät lääkkeet, mutta ne piti jättää Marevanin ajaksi pois.Nyt on otettava isompi määrää heikompia särkypillereitä, mitkä sopivat tuon rotanmyrkyn kanssa, sillä sitähän Marevan on.

Ne napapiikit ei käsittääkseni ole Marevania, vaan jotain tehokasta veren ohentamiseen lyhyessä ajassa. Minullakin niitä oli silloin tulpan jälkeen. Minusta ne oli inhottavia, kun koko mahanahka oli pitkään mustelmilla.En lainkaan tykkää pistää itseeni piikkejä, niin kuin joku fakiiri. :?
Päivä kerrallaan
Raija
Kokenut foorumilainen

Tervetuloo Hanski juniori

ViestiKirjoittaja kepa » 01 Huhti 2008 22:23

Jos en ole vielä toivottanut tervetulleeksi tähän viisasten kerhoon, teen sen nyt, jälkijunassa. :lol:
Yhdessä olemme paljon viisaampia kuin yksin. Yksi tietää yhtä ja toinen toista. Tuosta Marevaanista on kokemuksia 10 vuoden ajalta. Annostelen mieheni lääkkeet dosetteihin kahden viikon välein (2 dosettii). Sokeri- sydän-, kolestrooli, nesteenpoisto ym. lääkkeiden lisäksi tulee joka ilta punaista rotanmyrkkyä vaihteleva määrä.

Talvella arvot pysyy paremmin tasaisina mutta kesällä saa taas juosta kokeissa tiuhempaan. Mieheni käy marevankokeissa joka toinen viikko, joskus useammin, joskus harvemmin. Annostus on puolesta yhteen tablettia. Lopun ikää hänkin niitä syö. Vaihtoehtoja ei tee mieli kokeilla. :wink:
Elämä on karua ihmeellisempi.
kepa
kepa
Posetiivari

ViestiKirjoittaja Raija » 02 Huhti 2008 09:33

Huomenta!

Yleensä aivo- tai sydäninfarktin jälkeen se tulee jatkuvaksi. Minulla oli se tulppa jalassa, joten luulen pääseväni myrkystä eroon.Miehellä on päinvastoin. Hänelle ei saa antaa edes asperiinia sisältäviä kipulääkkeitäkään, kun on ollut aivoverenvuoto.
Päivä kerrallaan
Raija
Kokenut foorumilainen

Lahjamalla asiaa

ViestiKirjoittaja Lahjama » 02 Huhti 2008 16:39

Me olimme Tervolan Eläkeyhdistyksen kerhossa tänään. Siellä oli eräs nainen, joka esitteli eläkeläisille Länsi-Pohjan Omaishoitajat ja Läheiset ry:n toimintaa. Tervolassakin alkaa toimia vanhusneuvosto vihdoin viimein. Sitä omaishoitajat ovat odottaneet jo kauan aikaa.
Luin äsken Raijanan kirjoituksen Marevanista. Minun ruokavaliooni on kuulunut jo vuodesta 1994 Sininen Marevan ja annostus on melko iso...joko yksi tai kaksi joka päivä.......siitä Marevanista ei pääse koskaan eroon elon päivinä. Kyllä me ihmiset olemme lujaa tekoa, kun pitää hoitaa rotan myrkyllä. Nyt minulla on kädessä iso mustelma....ja pari viikkoa sitten sain mustelman oikeaan silmääni. Silmä on vieläkin hieman punainen, mutta aluksi se oli verenpunainen.....huh.huh.
Marevaaniarvo oli kuitenkin nyt kohdallaan eli 2.9 (inri).....ei muutettu annostusta ainakaan tänään.......... seuraava koe on vasta toukokuun puolivälissä.
Iloisia kevätpäiviä kaikille foorumissa liikkuville toivottaa Lahjama Tervolasta :lol:
Lahjama

No löytyihän...

ViestiKirjoittaja Eila » 02 Huhti 2008 18:40

:wink: Täältähän löytyi uusi Turun murteell kirjoittava Hanski, löytyi Lahjama ym. Tuolla toisella sivustolla jo kaipailinkin. Marevan on minulle tuttu kaksikymppisenä saadun laskimoveritulpan ansiosta ja se oli tietyn ajan. Nyt kun saman jalan polveen laitettiin reilu vuosi sitten keinonivel, sain niitä napapiikkejä kuukaudeksi kotiinkin. En kyllä pitänyt oikeastaan minään. Ne oli tarkoitettu veren ohennukseksi kun oli sama tulppajalka, vaikka siitä on jo yli neljäkymmentä vuotta. Sanoivat sairaalassa, että tulppa jättää aina jälkensä laskimoon. Onneksi mitään ei tullut ja jalka pelaa kuin olisi aivan oma. Kontata ei kestä mutta kaikki muuten sujuu.

Se Somac on todella kallis ja pyydänkin omalta lääkäriltäni, kun joudun kohta käymään, toisen kokeeksi ja yritän juuri tuota samaa, mitä Raijanallakin on. Se astma on pahuksenmoinen sairaus kun se oikein pääsee pinnalle. Pelästyin reilu vuosi sitten kun mieheni alkoi vinkumaan lehtiä lajitellessamme, jaoimme silloin yhtä lehteä ja se lehtipöly laukaisi sen vanhan astman, eli koskaan se ei parane, se uinuu piilossa. Lehtihomma onneksi sitten lopetettiin. Nyt kun alkaa siitepölykausi, on miehelläni myös tabletit joka päivä. Piipua hän ei ole tarvinnut yhdessäoloaikanamme ollenkaaan. Toivottavasti pärjää näin :roll:
Yhteydenpito on voimavara, terveisin Eila
Eila
Kanssakulkija

ViestiKirjoittaja Raija » 02 Huhti 2008 20:51

Piiput ei todellakaan ole kivoja. Nyt sain nopeasti avaavan jauheena, mikä on kivassa kotelossa ja hyvä pitää laukussa kaiken varalta. Tänäänkin, kun kävin Lahdessa ja siellä oli kamala pöly ilmassa, piti heti autoon päästessä vetäistä. En kyllä haluaisi siellä asua, sillä täällä on sentään paljon raikkaampi ilma.

Lahjamalle vielä. Minulla on verikoe perjantaina Marevanista. On myös ollut jo kolme kertaa hyvä, kerran yli 3, mutta lääkärit on niin varovaisia, sanoi se avustaja, mikä viimeksi soitti kokeen tuloksen ja käski jatkaa lääkitystä samaan tahtiin. Saapas nähdä, miten nyt sitten käy. Elän toivossa päästä siitä eroon. :roll:
Päivä kerrallaan
Raija
Kokenut foorumilainen

ViestiKirjoittaja Hanski » 02 Huhti 2008 23:07

Miksiköhän sulla on sininen Marevan, kun annos kuitenkin on noinkin suuri.

Mull on siks sinene ett mä ite tiärän kui pal mä syän kaniruokkaa. Sinissiin helpomp hallitt. esim. Papusopp paivän täytty otta muutam lissä. ja ku tykkää kaaliparast ja pinat sopast nii niinäki päivin vähä lissää. kaalkäärylet o sitt jami. Mu kunt vaikutt kanss assia, mitä paremass nii sitä enemp mennee.

http://ohjepankki.vsshp.fi/marevan hoito 1&2 sekä ihan marevan ruokaopas
Olen siis Marevanin 2:nen, ruuan kanssa pitää olla todella tarkkana, mutta saa herkutellakin kun vaan muistaa ohjeet, kipulääkkeitäkin löytyy.

Ain kannatta kyssy!
T.Hanski (kakar) :roll:
Hanski

ViestiKirjoittaja Raija » 03 Huhti 2008 18:13

Kyllä minulle tehtiin myös selväksi, että parsa, kiiwi, ja muutkin tavallaan tumman vihreät kasvikset pitää jättää. Amerikan- ja muuta vihreää salaattia ja myös sitroshedelmiä sopivasti ja joka päivä saa syödä. Ei mitään piikkiä, että söisi toisina päivinä niitä runsaasti saa tulla.

Minä en kyllä ilman tuoreita vihanneksia haluaisikaan, sillä ne ovat vatsan toiminnan edellytyksiä. Siksi mietin sinun sinisiä tabujasi, koska ne ovat määrätty jatkuvaan käyttöön. Omani kuitenkin ilmeisesti tulee loppumaan, olisi mielestäni järkevää, että itselläni olisi nuo heikommat. No, huomenna taas on koepäivä, sitten maanantaina tiedän, miten eteenpäin mennään. :?:
Päivä kerrallaan
Raija
Kokenut foorumilainen

ViestiKirjoittaja Raija » 04 Huhti 2008 21:18

Nyt kävi hassusti. Olin siellä Marevan-kokeessa ja menin saman tein mieheni kanssa ulkoilemaan. Parituntia myöhemmin pääsin juuri ovesta sisälle kotiin, kun känny soi ja terveyskeskuksen päivystyksestä soitettiin, että nopeasti tänne, lukema on 9, joten tarvitaan pikaisesti K-vitamiinipiikki. Arvatkaa, että olin kiukkuinen, kun sinne menin. Sanoin sille Muhamedille (joku sellainen sen lääkärin nimi oli), että olen jo kaksi kuukautta yrittänyt heille lääkäreille sanoa, kun lukemat on oikeat ja pakotetaan vaan sitä rotanmyrkkyä syömään, ettei tästä hyvää seuraa.

Se lääkäri sanoi"ei rouva nyt hermostu, minä ei olla määrännyt niitä, mutta nyt ei saa tehdä haavaa, eikä lyödä päätä, kun veri on niin löysä, Pistoksen jälkeen otta aamulla yks hoitajan mukan antama tabletti ja maanantaiaamuna tulla kokeeseen heti aamulla klo 8.00.Jos vielä silloin löysä, saa täältä toisen tabletin. Muista nyt vaan varoa ja jos tuntu pahalta, tulla heti kertomaan.Yöllä mennä suoraan keskussairaalaan, kun tämä ei päivystä, jos tule verivuoto."

Sanoin sille mieshoitajalle, joka sen pistoksen antoi, miksei lääkärit yhtään kuuntele potilaitaan, vaan aiheuttavan turhaa vaaraa. Se hoitaja sanoi, että on hyvä, kun on tuota tempperamenttia, niin menee ainakin palaute kohteeseensa ja nauroi päälle. Istutti minut sängyn laidalla. Menin istumaan huoneessa olevaan mukavaan kirjoituspöydän tuoliin. Sanoin, ettei mun selkäni tykkää sängynreunalla istuskelusta. !5 minuutin päästä tuli ja antoi luvan lähteä kotiin ja luetteli samat varoitukset kun se Muhamedkin. Sanoin jo kuulleeni ne ja ymmärryskin on tallella, vaikka veri ei paljon vettä sakeampaa olekaan. Se siitä rotanmyrkystä, enää en sitä huoli. :oops:
Päivä kerrallaan
Raija
Kokenut foorumilainen

Rotanmyrkky

ViestiKirjoittaja Eila » 04 Huhti 2008 21:51

:wink: Vai on Raijanalla löysä veri, hauska sanonta, ulkolainen lääkäri antaa omat nimitykset ja hyvä, että osaat antaa takaisin silloin kun on aihetta. Siihen potilaan kuuntelemattomuuteen syyllistyy tänäkin päivänä vielä liian moni lääkäri ja hoitajakin. Kuitenkin potilas on useimmin se, joka parhaiten osaa sanoa, miltä tuntuu :shock:
Eila
Kanssakulkija

ViestiKirjoittaja Raija » 05 Huhti 2008 09:55

Niinpä. Arvaa vain miten ottaa päähän, kun netistä pääsee lukemaan asioita ja ottamaan selvää. Sitten joku ihan outo lääkäri pistää vain omilla aatoksillaan lääkkeitä syömään.Meni ihan ylimääräinen 11 € polin maksukin.
Niillä pitäisi olla möhläystili, mistä itse aiheuttamansa polilla käynnit potilailleen maksaisivat. :oops:
Päivä kerrallaan
Raija
Kokenut foorumilainen

Hyvin lohkaistu

ViestiKirjoittaja Eila » 05 Huhti 2008 18:08

:wink: Taas tuli Raijanalta hyvä lohkaisu, möhläystili, sillähän rahoittaisi omaishoitajien palkat kun kuuntelee, kuinka paljon niitä sattuu :?
Sitten se vakavampi puoli, potilas syö periaatteessa turhaan melkoista myrkkyä, noudattaa tiettyä diettiä ja potee koko ajan epävarmuutta. Tämä on henkisestikin rankkaa :cry:

Mieheni sai eilen sitten uuden reseptin neurologilta. Hän on syönyt Muistipoliklinikalta annettua pientä, 1,5 mg annosta 2x päivä. Nyt nostettiin 3 mg 2x kertaa päivä sama lääke. En annostellut dosettiin. Laitan vasta maanantaina kun huomiset ristiäiset ovat ohitse, syystä, että jos tulee jotain harhoja niinkuin tuli kun hän sai "kylmiltään" 4,5, mg x 2 päivässä. Neurologin mukaan 1,5 mg annos ei ole lääkinnällisesti riittävä vaikkakin jo vaikutti sen, että mieheni on nyt iloinen, touhukas, eikä kiukkuisuudesta tai ärtymyksestä ole jälkeäkään. Tämä lääke on myös sillä tavoin vaikuttava :roll:
Eila
Kanssakulkija

ViestiKirjoittaja Hanski » 05 Huhti 2008 19:00

raijana kirjoitti: Arvaa vain miten ottaa päähän, kun netistä pääsee lukemaan asioita ja ottamaan selvää.

Moro!
Uskon sen että ottaa päähän. Miksi sinun piti maksaa 11€? Sori olin poissa kuvioista hetken aikaa joten putosin taas ihan kärryiltä. Siis sinun inr arvo oli isohko ja sait K-piikin, ei minulta ole koskaan peritty mitään maksua piikistä, tosin maksan tk-vuosimaksun joka on 22€.
Niin minulla on marevan siksi että on ollut kaksi tulppaa jaloissa, syytä ei tiedetä miksi! Jälkimmäistä tulpasta lähti pieni pala liikkeelle ja pysähtyi päähän näköhermon kohdalle jonka vuoksi olen näkövammainen, siitä on aikaa n. 7v.
Tiedätkö miten jatkossa, jos marevan jatkuu niin pyydä sieltä opas.

Täll hetkell mä oo Jyväskylä tois puol, ku kaver pist tekstari tuuks?
Kaverill oo kakar jok kippii samall tavall ku toi meirä junn, par vuoat vanhemp ja siirrettiin keuhkosiirtojonoon. Hölöluurit on pikkase ollu kuumin.

T. Hanski kakar
Hanski

ViestiKirjoittaja Raija » 05 Huhti 2008 21:49

Täällä maksetaan kolmesta ensimmäisestä tk:n käynnistä 11€, sen jälkeen ei tarvitse maksaa kuin päivystykseen mennessä 15 € joka kerta. Koska se piikki annettiin päivystyspolilla klo 16.00 ja oli voimassa vielä tk:n aika, päivystys on täällä klo 17.00-22.00, niin maksu oli 11€. Nyt minulla on vielä yksi maksettava käynti, sitten on tk:n maksut maksettu. Öisin päivystys on Lahdessa keskussairaalassa. Täällä päivystyksen hoitaa ostopalvelufirma MED ONE. Siksi täällä on aina joku ulkomaalainen lääkäri päivystyksessä.

Jos maanantaina vielä juodun vastaanotolle hakemaan sen porepillerin, siitä ei kuulemma peritä maksua. Kysyin sitä siltä hoitajalta. Hän tosin sanoi, ettei ole aivan varma nyt peritystä maksusta, kun ei ollut ohjetta tällaisen tapauksen vastaan tullessa.Sanoinkin, menköön nyt, sillä vuosi on vielä alkupuolella ja joudun varmasti kuitenkin ne kolme maksua maksamaan.

Marevanin se lääkäri käski nyt kokonaan unohtamaan ja parin kuukauden päästä pitää vielä ottaa Marevankoe, niin nähdään, pysyykö se normaalissa.Siskon tytön kanssa puhuin, (hän on lääkäri) ja hän sanoi, että vähän olin hunnigolla, koska ensin minut määrättiin kokeeseen vasta 11 päiväksi, mutta itse sanoin haluavani ainakin viikkoa ennen. Hän sanoikin hyväksi, että pidin puoleni. Jos olisin vielä ensiviikon syönyt samaa annosta ei tiedä, mitä olisi voinut tapahtua.Ajatelkaa, jos minä olisin ollut nyyhky, enkä olisi uskaltanut vaatia, olisi voinut tapahtua suuri hoitovirhe.

Tästä tulee automaattisesti mieleen, miten yksinkertaisen, lääkärille vielä niiavan, syrjäseudun mummelin käy tällaisissa tilanteissa. Kaikilla kun ei ole mahdollisuuttakaan hakea tietoa lääkkeistään eikä sairauksistaan. Miniä, joka on sairaanhoitaja, oli pojalle sanonutkin, että onneksi äitisi on kiinni nykypäivässä, niin säästyttiin pahemmalta.Hänestä tuo lukema oli nyt jo vaarallinen.

:roll:
Päivä kerrallaan
Raija
Kokenut foorumilainen

ViestiKirjoittaja Hanski » 06 Huhti 2008 19:51

raijana kirjoitti:Jos maanantaina vielä juodun vastaanotolle hakemaan sen porepillerin

Minkä ihmeen porepillerin? Ei minulla ole koskaan ollut niin siksi olisin kiinnostunut tietämään olenko jäänyt jotain paitsi?

T. Hanski kakar :D
Hanski

ViestiKirjoittaja Raija » 06 Huhti 2008 21:43

No, se on samaa ainetta kuin pistos, siis jotain vahvaa K-vitamiinia.Pistoksen kohdalla otin tavallaan riskin halutessani sen. Veren ohuus nyt oli sitä luokkaa, että jopa siitä pistoksen jäljestä olisi voinut seurata verenvuoto.Koska päivällä oli käsivarresta otettu verikoe ja sekin vuoto tyrehtyi kymmenen minuutin painamisen jälkeen, ajattelin, etteihän se pistos sen kummempaa aikaan saa, eikä saanutkaan. Tuli siitä verta sen verran, että piti laittaa paksu laastari, mutta ei sen pahempaa.

Sitten on myös ihan tavallinen pilleri samaa ainetta, mutta se vaikuttaa paljon hitaammin. Ei näitä tarvita, ellei synny tällaista hätätilannetta, kuin kohdalleni tuli.Se aine sakeuttaa veren melko nopeasti ja vaara saada sisäisiä tappavia verenvuotoja poistuu nopeasti.Siskon lääkärityttö sanoi, jos pari pykälää olisi noussut ylemmäs, eli 11:sta, verenvuoto olisi ollut melko varmaa. Toisin sanoen, omalla sisukkaalla inttämisellä kokeen ottojen välin lyhennyksessä ehkä pelastin henkeni.Kannattaa ottaa selvää asioista, niin osaa vaatia itsekin.

Mikäli olisin samaa annosta syönyt ensi perjantaihin, en sen jälkeen enää teidän kanssanne olisi keskustelemassa.Rotathan kuolee juuri sisäisiin verenvuotoihin sitä myrkkyä syötyään. Aion laittaa tästä asiasta palautteen tk;hon, jospa osaisivat toisten kohdalla olla varovaisempia.Voisin kuulemma tehdä kantelun, mutta en nyt siihen ryhdy, mutta en sitä ihan noin vain jätäkään. Ainakin palaute tiedon osto lääkäreille ja ehkä oppivat siitä jotain, sitä tässä asiassa tarvitaan. Ihmishengellä ei kellään ole lupa leikkiä.

Muista sinäkin Hanski, että Marevan on todella kovaa myrkkyä, ei mitään tavallista lääkettä. Pidä huoli itsestäsi, se kannattaa. :roll:
Päivä kerrallaan
Raija
Kokenut foorumilainen

Seuraava

Paluu Omaishoito- ja omaishoitajakeskustelu